IntroductieElephone S8
Na lang wachten (douane) kwam hij dan toch eindelijk binnen, de Elephone S8. Een strak witte doos met alleen het logo. Daarin bovenop de telefoon. Eronder een lader met kabel, en verloopstukje voor je koptelefoon. Verder een boekje en hoesje. Geen poespas verder, maar mooi strak en minimalistisch.

Processor
Elephone S8 benchmarkDe telefoon komt met een helio X25 decacore (10 kernen!!) processor met 2,5 ghz. Dit is ongekend snel voor een smartphone, en je zult dus ook in de praktijk nooit iets van vertraging merken vanuit de hardware. Deze processor leent zich ook voor gamen en soepel video kijken, wat in combinatie met het beeldscherm en werkgeheugen ook prima kan. Hieronder de benchmarktesten, die zeer acceptabel zijn voor de huidige eisen van Apps en mobiele toepassingen.

Display/touchscreen
De afmetingen van deze telefoon vallen onder de noemer Phablet. Nou heb ik zelf niet zulke grote handen, maar voor een 6” display lag de telefoon nog verrassend makkelijk in de hand De display is randloos/bezelles, wat wil zeggen dat hij geen randen heeft aan de zijkant. Dit is niet helemaal waar, maar het is wel maar een paar millimeter aan rand wat het zijn. Aan de bovenkant is het ook een erg dun randje, maar aan de onderkant is gekozen voor een vingerafdrukscanner gecombineerd met een “terug” knop. Hierdoor is de onderkant niet randloos, maar ongeveer een centimeter breed. Door het randloze design is er ook gekozen om de selfie-camera (rechts) onderin te plaatsen, maar daarover later meer. De pixeldichtheid is 2560 x 1440 pixels en de display komt met een gorilla glas protector opgeplakt vanuit de verpakking. De pixeldichtheid houdt in dat je een 2K HD scherm in je handen hebt, en dit is erg prettig kijken. Wel lijkt het scherm altijd erg fel te staan, ook als je de instellingen aanpast, en het scherm zelf automatisch laat aanpassen. Wel leuk is de optie nachtverlichting, waardoor het scherm een meer gele gloed krijgt en het blauwe wegfiltert. Dit werkt prettig als je in het donker op je telefoon gaat.

Geheugen (RAM)
Op de telefoon 4GB werkgeheugen, en dit is normaal gesproken ook voldoende voor een smartphone. Je kan via de home knop snel alle taken op de achtergrond “killen” waardoor je snel geheugen vrij kunt maken. Tijdens het dagelijks gebruik heb ik geen enkele hapering kunnen ontdekken, en bleef de telefoon heerlijk soepel lopen.

Opslag (ROM)
De versie die wij hebben mogen testen kwam in de 64GB versie waarvan ongeveer 10GB gebruikt is voor het besturingssysteem. Voor de meeste mensen zal de rest van het geheugen echt genoeg zijn. Nadeel is wel dat deze telefoon geen uitbreidbaar geheugen heeft in de vorm van een micro sd slot. Wat je krijgt is dus ook wel de maximale capaciteit. Voor mensen die veel foto’s nemen, en al hun muziek graag op de telefoon hebben is dit wel iets om te overwegen

Accu / Batterij
In deze telefoon zit een 4000mAh accu, die niet te verwijderen is. In theorie een mooie grote batterij, maar in praktijk gebruikt het grote beeldscherm toch flink wat energie. Bij intensief gebruik van de telefoon ( Netflix, gamen) is het wel nodig om een tussentijdse oplaadbeurt te hebben. Dit gebeurt met een USB type-C oplader, wat de nieuwe standaard gaat worden. Als je tijdens het opladen de telefoon intensief gebruikt, wordt hij wel flink warm.

Behuizing / Case
De behuizing van de Elephone is mooi, mede door het grote scherm. De speakers zitten aan de onderkant, aan weerszijden van de oplaadpoort. Aan de linker zijkant van de telefoon is het netjes weggewerkte Dual-SIM slot. De rechter zijkant van de telefoon is voor de volumeknoppen en de aan/uit knop. Deze is in een andere kleur en met profiel erop, waardoor het niet alleen een tof detail is, maar ook dus handig als je hem op gevoel uit je zak wilt halen. Niet dat je deze knop veel gaat gebruiken, want de vingerafdrukscanner in de home knop werkt echt als een zonnetje. Zodra je hem aanraakt is hij echt direct ontgrendeld. Dit werkt in alle mogelijke standen, zelfs op z’n kop! Wij waren erg onder de indruk van hoe goed deze werkte. De oplettende lezer heeft gemerkt dat de 3.5mm mini-jack ingang (koptelefoon) niet genoemd is, en dat klopt. Zoals een beetje de trend is bij de nieuwe generatie telefoons, is deze weggelaten, en krijg je een verloopstukje voor de USB-C poort. Op zich niet gek met alle bluetooth koptelefoons van tegenwoordig, maar toch zijn wij er niet heel erg fan van. Verder is de achterkant mooi en shiny, maar extreem gevoelig voor vingerafdrukken. Maar goed, meestal zullen gebruikers hier toch een hoesje omheen doen, dus dat is ook van minder belang. Al met al is het een mooi design met een paar mooie details.

Elephone S8 back

Camera’s / Foto’s
De S8 heeft zoals we gewend zijn twee camera’s; eentje aan de voorkant, en eentje aan de achterkant. Ook zoals te doen gewend is de camera aan de achterkant de betere van de twee.

De camera aan de achterkant heeft een 21 megapixel camera van Sony. Deze maakt zeer mooie en strakke foto’s, maar heeft moeite met donkere omstandigheden. Dit is niets nieuws bij camera’s op een smartphone, en met een beetje instellen scheelt het al een hoop. De mogelijkheden voor instellen zijn royaal, en je kan zelfs foto’s maken in  .RAW formaat. Dit formaat is de standaard bij professionele foto’s en is voor mensen die achteraf nog willen retoucheren en photoshoppen ideaal. Leuke gadget in de standaard foto app is de ‘PIP’; Dit is een picture in picture foto, waarbij je een foto maakt van het door jou gekozen onderwerp, en tegelijkertijd een selfie maakt in een soort van postzegelformaat in die foto. Aandachtspunt voor de camera is de snelheid van de focus, deze is erg traag. Hierdoor is het lastig om een snel moment of onverwachte kans te fotograferen, Elephone heeft al gezegd dit in de update op te lossen dus dit probleem zou snel verholpen moeten zijn.

Elephone S8 Camera

De camera aan de voorkant is wel snel in zijn focus, en heeft 8 megapixel. Door het design is deze camera echter naar de rechter onderkant verhuisd van het scherm. Tijdens het nemen van een foto wordt je dan ook verzocht om je camera om te draaien (bovenkant onder, en andersom 😉 ) Wij vonden dit niet prettig werken, en als je dus een echte selfie addict bent, is dat iets om mee te nemen in je overwegingen. De kwaliteit van de camera is wel gewoon goed te noemen, dus wellicht is het alleen even wennen.

Besturingssysteem en bereikElephone S8
Het besturingssysteem is Android 7, zonder Chinese bloatware. Dit is vaak bij Chinese telefoons wel anders, dus een mooie meevaller. De tweede meevaller is dat het ook in de Nederlandse taal vanaf het begin in te stellen is, en ook dat is vaak niet standaard op een Chinaphone. Het besturingssysteem loopt supersoepel op de telefoon, en in de tijd dat wij hem testten, is er geen app gecrashed of bug geweest, erg netjes! En als dat je nog niet overtuigd, dan doet dit het wel: De populaire 4g banden zijn allemaal aanwezig op deze telefoon. Dit betekent dus dat je met je Nederlandse provider supersnel 4G in heel Nederland kan ontvangen, en wederom iets wat redelijk uniek is op de import telefoons uit China

Samenvatting
Voor deze prijs heb je een erg goede telefoon, die er niet alleen goed uitziet qua ontwerp, maar ook onder de motorkap een enorme snelheid herbergt. De telefoon heeft voor deze prijs echt verschrikkelijk goede specificaties die lastig te verslaan zijn in deze prijsklasse. Als straks met de update de focussnelheid van de camera ook nog verbetert, dan is er weinig reden om deze telefoon niet in huis te halen

Klik HIER voor de direct link naar de Elephone S8 6.0″ 4GB/64GB Smartphone!

Specificaties

General Brand: Elephone
Model: S8
Color: Black
System Operating System:Android 7.1 OS
CPU:Helio X25 MTK6797T deca-core 64bit 2.5GHz, GPU:Mali T880
RAM:4GB
ROM:64GB
Extended Storage:N/A
Display Screen type:capacitive screen
Screen size:6.0 inch
Screen resolution:2K (2560×1440 pixels) screen display
Network Wireless connectiveity:GSM, 3G, 4G, GPS, WiFi, Bluetooth
Frequency
2G GSM: B2/3/5/8;
3G WCDMA: B1/8;
4G FDD-LTE: B1/3/7/20; TDD-LTE: B38/40
Bluetooth:Yes.4.1
WiFi:Yes, 802.11a/b/g/n/ac, 2.4G,5G wifi
GPS:Yes
Camera Camera type:Dual cameras (one front one back)
Back camera:21.0MP
Front camera:8.0MP
Video recording:Yes
Connectivity SIM card slot: Dual Nano SIM Card, Dual standby
TF card slot:N/A
USB slot:Type-C USB
Audio output:Yes (Charging mouth interoperability)
Microphone:Supported
Speaker:Supported
Media Video format:3GP, MP4, RMVB
Audio format:WAV, AMR, MP3
Image format:GIF, JPEG, BMP, PNG
FM radio:Yes
Language Bahasa Indonesia, Bahasa Melayu, Catalan, Czech, Danish, German, Estonian, English, Spanish, Filipino, French, Croatian, Italian, Latvin, Lithuanian, Hungarian, Nederlands, Norwegian, Polish, Portuguese, Romanian, Romansh, Slovenian, Slovak, Finnish, Swedish, Vietnamese, Turkish, Greek, Bulgarian, Russian, Serbian, Ukrainian, Armenian, Hebrew, Urdu, Arabic, Persian, Hindi, Bengali, Thai, Burmese, Cambodian, Korean, Japanese, Traditional/Simplified Chinese
Sensor G-sensor, P-sensor, L-sensor, Hall, E-compass, Gyroscope
Additional features 4G, WIFI, GPS, Bluetooth,Gesture Sensing,Smart Wake, Ebook, Email,Messaging, wallpapers, calendar, calculator,clock, camera,Google Play Store, tethering & portable hotspot, Touch ID, etc
Battery Battery type: Lithium
Capacity:4000 mAh built-in
Standby time: About 2~3 days